Att bo i en bostadsrätt innebär att vi alla tillsammans delar på ansvaret för våra bostäder. Men vissa saker är du själv ansvarig för i ditt boende. Här listar vi de punkter som du ansvarar för. Och de punkter vi tar ett gemensamt ansvar för.
Lägenhetsdörr, utvändigt
Ansvar: Föreningen Tar kostnaden: Föreningen (Ytbehandling av dörrblad och karm)
Lägenhetsdörr
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Dörrblad, karm, foder)
Lås, nycklar, ringklocka, tätningslist
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Nycklar beställs av föreningen. Kontakta styrelsen)
Balkonginglasningar (balkonger mot Karlsbodavägen),
Ansvar: Föreningen Tar kostnaden: Föreningen (Ej oaktsamhet & misskötsel)
Balkong innanför räcke
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Underhåll av golv, tak och räcke)
Balkong utanför räcke
Ansvar: Föreningen Tar kostnaden: Föreningen
Balkongskydd
Ansvar: Föreningen Tar kostnaden: Föreningen (Föreningen ska godkänna installation & färgval. Kontakta styrelsen för färgprover)
Golv i lägenheten
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Gäller matta, parkett, linoleum & klinker)
Golv, vägg i våtrum
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem
Ytbehandling & bakomvarande tätskikt.
Väggar & tak
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Ytskikt, målning, tapeter & annan ytbeläggning. )
Fönster/fönsterdörrar
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Invändig målning samt mellan bågar, puts mm)
Fönsterglas
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Putsning, byten vid skador)
Spanjonetter, handtag, lås mm
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Justering, byte mm.)
Fönsterbänkar, invändiga persienner
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem
Utvändiga markiser
Ansvar: Medlem Tar kostnanden: Medlem (Föreningen ska godkänna installation i förväg. Kontakta styrelsen för färgprover)
Skåp, lådor, luckor mm
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Funktion, underhåll, målning, byte mm.)
Diskbänken
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Underhåll, byte mm.)
Läckande köksblandare
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem.
Rengöring av vattenlås
Ansvar: Medlem Medlem.
Bänkskivor
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem.
Kyl/frysskåp
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem
Spis, micro, diskmaskin
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem
Spiskåpa inkl belysning & funktion
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Gäller även rengöring av filter)
Spisfläkt ur funktion (fläktstopp)
Ansvar: Förening Tar kostnaden: Förening (Kontakta styrelsen)
Badkar, duschplats, tvättställ, WC
Asvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Vid skada eller byte)
Läckande blandare, kranar, WC mm
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem
Stopp i WC, tvättställ, golvbrunn mm
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem
Tvättmaskin
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem
Tvättmaskinens vattenlås
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Rengörs minst 2 ggr/år)
Torktumlare
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Rengör filtret ofta)
Avloppsbrunnar
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Rensning. Gäller inom lägenheten)
Kall- & varmvattenledningar
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Inkl armatur)
Ventilationsdon (frånluft)
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Rengöring minst 1 ggr/ månad. Avtorkning av fett & damm. )
Tilluftsfilter bakom radiatorerna
Ansvar: Föreningen Tar kostnaden: Föreningen (Styrelsen upphandlar filter)
Byte av ovanstående filter
Ansvar: Medlem
Radiatorer, termostatventiler
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Kontakta styrelsen vid eventuella fel)
Radiatorer
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Gäller vid ev. målning)
Byte av huvudsäkring för lägenhet
Ansvar: Föreningen Tar kostnaden: Föreningen (Huvudsäkringen är placerad i låst utrymme.)
Elcentral i lägenhet
Ansvar: Föreningen Tar kostnaden: Medlem (Ingrepp får inte göras utan föreningens tillstånd)
Elledning fram till elcentralen
Ansvar: Föreningen Tar kostnaden: Föreningen (Utanför lägenheten)
Strömbrytare, vägguttag mm
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Gäller även tele, TV & data)
Belysningsarmatur
Ansvar: Medlem Tar kostnaden: Medlem (Lampbyten mm)
VENTILATION
I husen är centralventilation installerad med gemensam frånluftsfläkt på taken. Ersättningsluft tas in via tilluftsventiler i lägenheternas sov- och vardagsrum. På grund av centralventilationen får inte lägenhetsinnehavaren inte koppla på egen motordriven fläkt till ventilationssystemet. Vid frågor tex inför byte av köksfläkt kontakta styrelsen för mer information så att det blir rätt.
VVS
Du som medlem har ansvar för samtliga avloppsledningar, vattenledningar, värmeledningar, och golvbrunnar, vattenlås, tappkranar, blandare samt anslutningar till eventuella maskiner. Om felet är utanför lägenheten bekostas åtgärden av föreningen. Vid problem med varmvatten, värme eller radiatorventiler - kontakta styrelsen för information och åtgärd.
EL
Alla strömbrytare och eluttag, samt armatur och elledningar inom lägenheten är medlemmens ansvar. Vid strömavbrott, kontrollera om någon av automatsäkringarna eller jordfelsbrytaren löst ut. Om så är fallet åtgärda enligt anvisningen på locket i säkringsskåpet. Skulle det inte hjälpa, kontakta styrelsen för information och åtgärd.
Medlemsapp
Styrelsen kommunicerar via mejl och sms. Missa ingen viktig information om ditt boende. Uppdatera mejl och mobilnummer i vår app boende.fastum.se
Felanmälan
Vid akuta ärenden, som riskerar att skada fastigheten, kontaktar du vår fastighetsskötare Daniel Erlandsson.
DCE Fastighetsteknik
måndag-fredag 10-12
070–727 03 10
Felanmäl även via e-post info@dcefast.se
måndag-fredag 07-16
0721–726 583
Akuta ärenden övrig tid, jour
08–18 70 00
Schindler Hiss AB
Underhållet för våra hissar utförs av Schindler Hiss AB. Ring dem vid driftstörning.
020-31 33 33
Brf Bällstavik
Fack 55893523
R855
106 37 Stockholm
Har någon parkerat illa på vår tomt? Ring Q-Park.
077-196 90 00
Kontakta styrelsen på styrelsen@ballstavik.se.Uppge ditt lägenhetsnummer, namn och mobiltelefon. Dessutom måste du ange samtliga siffergrupper på den nyckel du vill kopiera.
När det snöat fem centimeter snöröjs fastigheten av en extern firma.
Brf Bällstavik Karlsbodavägen 40 168 77 BROMMA ballstavik@mail.com